ah-lu-sunnah waldjamaa3a met de begrip van de selefoes saalih
Imaam Shaafie Raghimoellaah op zijn sterfbed

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    ah-lu-sunnah // Aqieda
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Oum 'Abdul-Qadir
Modertor


Geregistreerd op: 15 Mei 2008
Berichten: 58

BerichtGeplaatst: 15-05-2008 23:22:12    Onderwerp: Imaam Shaafie Raghimoellaah op zijn sterfbed Reageren met citaat
Imaam Shaafie Raghimoellaah op zijn sterfbed

Imaam al-Muzanee (rahimahu Allaah) was één van de meest prominente student van Imaam ash-Shaafi'ee (rahimahu Allaah). Op een dag, toen Imaam ash-Shaafi'ee op zijn sterfbed lag hadden hij en zijn student, Imaam al-Muzanee, een gesprek dat als volgt is verhaald:

"Ik (al-Muzanee) ging een bezoek brengen aan Muhammad bin Idrees as-Shaafi'ee ten tijde van zijn dood en ik vertelde hem: 'Hoe gaat het met je O Abaa' Abdallaah?'
Hij antwoordde: 'Ik ben één geworden die van deze wereld vertrekt, mijn broeders verlaat, die Allaah zoekt, en ontmoet met mijn slechte daden, dus ik weet niet of mijn ziel naar het Paradijs of naar het Vuur gaat.'
Ik zei: 'O Abaa' Abdallaah, moge Allaah genade met je hebben!'
Hij vertelde mij: 'Vrees Allaah en stel het Hiernamaals in jouw hart voor, maak de dood een deel dat je met jouw ogen ziet en vergeet jouw positie in de Handen van Allaah niet en blijf weg van de verboden handelingen en vervolledig de verplichtingen, wees met de waarheid waar ook het is en negeer de gunsten van Allaah op jou niet zelfs wanneer zij weinig zijn en wees dankbaar, en laat jouw stilte een moment van reflectie zijn en jouw toespraak een moment voor herinnering en jouw gedachten een voorbeeld zijn. Vergeef degenen die overtreden tegen jou, wees goed voor degenen die slecht naar jou zijn, wees geduldig met beproevingen, zoek toevlucht bij Allaah van het Vuur met taqwaa.'
Ik zei: 'Vermeerder mij in kennis, moge Allaah genade met jou hebben O Abaa' Abdallaah!'
Shaafi'ee zei: 'Laat oprechtheid jouw tong zijn, betrouwbaarheid jouw zuil zijn, laat genade jouw vruchten zijn, laat liefde jouw versiering zijn, het Boek jouw begrip zijn, laat gehoorzaamheid jouw leven zijn, laat vreugde jouw vertrouwen zijn, laat begrip jouw inzicht zijn, laat hoop jouw volharding zijn, laat angst jouw bedekking zijn, laat liefdadigheid jouw vesting zijn, laat Zakah tot jouw goede daden behoren, laat bescheidenheid jouw leider en jouw minister zijn, laat het vertrouwen in Allaah jouw pantser zijn en laat de Dunya jouw gevangenis zijn. Laat armoede jouw metgezel zijn, laat de waarheid jouw leider zijn, laat de Hajj en Jihaad jouw verlangen zijn, laat de Qur'aan hetgeen zijn waarmee je spreekt, laat Allaah jouw Hechte Vriend zijn. Wie maar ook deze eigenschappen bezit zal het Paradijs als zijn woning hebben."

Engelse bron: 'The Life of Imaam al-Muzanee', Dr Jamaal 'Azzoon, blz. 21-22.
Arabische bron: 'al-Manaaqib', Al-Bayhaqee, vol. 2 blz. 294-95 via Abee 'Abdullaah bin Shaakir van al-Muzanee.

Moge Allaah ons inzicht schenken, in kennis vermeerderen, en in begrip voorzien, amien.
_________________
''..En vreest een Dag waarop de ene ziel niets voor de andere ziel kan doen en er geen losprijs van haar aanvaard zal worden, geen voorspraak zal haar baten. En zij zullen niet geholpen worden.'' (2:123)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    ah-lu-sunnah // Aqieda Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 
Powered by phpBB and Andrew Charron
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum