ah-lu-sunnah waldjamaa3a met de begrip van de selefoes saalih
Verberg je zonden

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    ah-lu-sunnah // Aqieda
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Oum 'Abdul-Qadir
Modertor


Geregistreerd op: 15 Mei 2008
Berichten: 58

BerichtGeplaatst: 15-05-2008 23:09:10    Onderwerp: Verberg je zonden Reageren met citaat
Verberg je zonden

Met zijn keten van overlevering (isnaad) naar Abu Hurayrah (moge Allah tevreden met hem zijn), die zei: Ik hoorde de Boodschapper van Allah (sallallaahu ' alayhi wa sallam) zeggen: "Eenieder van mijn ummah (gemeenschap van aanhangers) zal worden geëxcuseerd, behalve de mujaahireen (zij die hun zonden bekend maken). En waarlijk, het is een vorm van mujaaharah (wie zijn zonden blootstelt) dat een mens iets (zondigs) in de avond doet, en dan 's morgens, wanneer Allah zijn zonde voor hem afgeschermd heeft, hij zegt, "Hej zo-en-zo! Ik heb dit en dat de afgelopen nacht gedaan..." En de nacht ging hem voorbij terwijl Zijn Heer hem afgeschermd heeft, en hij wakker wordt terwijl hij de afscherming van Allah van zich af werpt."

Imam Muslim heeft het ook overgeleverd in gelijke bewoordingen in zijn boek az-Zuhd wa-Raqaa'iq.

De profijten die in deze hadith gevonden worden:

* Er zit een duidelijk verbod op het bloot stellen van de zonden in.

* De moslim heeft hayaa (schaamtegevoel) wat hem ervan weerhoud zijn zonden bloot te stellen.

* Hayaa (schaamtegevoel) is goed, in zijn geheel, en het leidt tot niets anders dan het goede, en het is een vertakking van Iman (geloof).

* Bij afwezigheid van hayaa zal de Moslim zijn zonden bloot stellen en de Boodschapper salAllahu 'alayhi wa sallam zei, met als betekenis: "Als u geen schaamtegevoel hebt, doe dan zoals u wenst."

* Het blootstellen van zonden is het opgeven van het feit dat Allah hem afgeschermd heeft en een gebrek aan dankbaarheid.

* Het verbergen van de zonden kan niet als hypocrisie beschouwd worden, aangezien het ons verboden is ze bloot te stellen, dus veeleer is het een daad van gehoorzaamheid.

* Het blootstellen van zonden kan op meer dan één manier gebeuren. Merk op dat de Boodschapper salAllahu 'alayhi wa sallam zei: En waarlijk het is een vorm van mujaaharah..." Wat betekent dat er andere vormen zijn. Een man die met opzet bewijs achter laat voor zijn zonde opdat anderen het zien, valt onder de beschrijving van mujaaharah zoals vermeld in de hadith. Evenzo de man die schrijft over zijn zonden, of biecht tegenover een vrome persoon, zoals gevonden wordt onder de Christenen en sommige van de Soefies die hen blind nageaapt hebben. Een uitzondering hierop zou een Moslim zijn die zichzelf richt tot de gezagdragers en de Islamitische straf verzoekt op hem uitgevoerd te worden om zich te zuiveren, of een Moslim die wil leren of dat zijn zonde zijn Hadj teniet heeft gemaakt, aldus vraagt hij over de gevolgen van zijn seksuele gemeenschap die hij tijdens Ihraam had, en dat soort dingen, terwijl hij (tegelijkertijd) er alles aan doet zichzelf in zijn vraag af te schermen, door te zeggen; "Wanneer iemand zus en zo heeft gedaan, wat moet hij dan...?"

* Wat "fah-wal-khitaab" genoemd wordt, of iets wat met nog meer recht in het verbod van deze betekenis omvat wordt, is het begaan van de zonden ten overstaan van de mensen, aangezien wanneer het verboden is de mensen over zijn zonden te informeren, dan zou het nog verachtelijker zijn van degene die in het openbaar zondigt en dan zegt: "Ik ben geen hypocriet, ik probeer niet te verbergen wat ik doe." zichzelf vol van oprechtheid wanend. Het laat ook de dwaling van de extreme Soefies zien die zonden ten overstaan van de mensen begaan om gekleineerd te worden door de mensen, denkend dat zij zo nederigheid verkrijgen en dichter bij Allah komen!

* Aangezien alle kinderen van Adam zonden hebben, moeten zij allemaal hun zonden verbergen.

* Sommige van de geleerden, zoals ibn al-Qayyim, bevestigden de Naam "as-Sitteer" (Degene die afschermt) voor Allah de Almachtige, gebaseerd op de hadith die verzameld is door an-Nasaa'ie in zijn Sunan en authentiek bevonden is door al-Albaanie.

* Zich schamen voor de eigen zonden leidt ertoe dat men oprecht berouw toont tussen zichzelf en zijn Heer.

* Openlijk spreken over zonden betekent dat men deze begane zaak van ongehoorzaamheid licht opvat en het daarom niet voor de hand liggend is dat hij berouw toont voor de zonde.

* "Geëxcuseerd" zijn, zoals vermeld in de hadith, kan zowel naar de dunyaa (wereldse leven) als het Hiernamaals verwijzen. Voor wat betreft de dunyaa, dan excuseert het verbergen van zonden dat er over je gepraat wordt, en an-Nawawee vermeld dat van de toegestane vormen van roddelen het spreken over de zonden van de mensen die hun zonden blootstellen is. Voor wat betreft het volgende leven, omdat het verbergen van zonden gehoorzaamheid aan de Boodschapper vrede en zegeningen zij met hem is, een daad van hayaa wat van Iman is en iets dat leidt tot oprecht berouw, dan is het iets die de plezier van Allah verdient, en aldus de persoon geëxcuseerd wordt van wat hem zou raken wanneer Allah kwaad met hem was.

Vertaald door Aboe Haaroen.
_________________
''..En vreest een Dag waarop de ene ziel niets voor de andere ziel kan doen en er geen losprijs van haar aanvaard zal worden, geen voorspraak zal haar baten. En zij zullen niet geholpen worden.'' (2:123)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    ah-lu-sunnah // Aqieda Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 
Powered by phpBB and Andrew Charron
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum