ah-lu-sunnah waldjamaa3a met de begrip van de selefoes saalih
De uitspraken van de 4 imaams en het volgen ervan

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    ah-lu-sunnah // Aqieda
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Oum 'Abdul-Qadir
Modertor


Geregistreerd op: 15 Mei 2008
Berichten: 58

BerichtGeplaatst: 15-05-2008 23:19:47    Onderwerp: De uitspraken van de 4 imaams en het volgen ervan Reageren met citaat
De uitspraken van de 4 imaams en het volgen ervan


1) Aboe Haniefah (Rahimuhu Allah) heeft gezegd: "Als de hadieth sahieh is bevonden (dus goed is verklaard) dan is dat mijn madhab."

Bron: Ibn 'Aabidien in al-Haashiyah (1/36) en in zijn essay Rasm al-Moefti (1/4 van de Compilatie van de essays van ibn 'Aabidien), Sheich Saalih al-Foelaani in Ieqaaz al-Himam (p/62) e.a. Ibn 'Aabidien citeerde uit Sharh al-Hidaayah van Ibn al-Shahnah al-Kabier, de leraar van ibn al-Hoemaam, als volgt:

'Als er een hadieth sahieh wordt bevonden tegengesteld is aan de madhab (weg), moet men volgens deze hadieth handelen en het zijn madhab maken. Het feit dat men volgens deze hadieth handelt, betekent niet dat deze volgeling geen hanafi meer zou zijn, want er is onvervalst overgeleverd dat Aboe Haniefah zei, 'Als een hadieth sahieh wordt bevonden, dan is dat mijn madhab'. en dit is overgeleverd door imaam ibn 'Abdoel Barr van Aboe Haniefah en van andere imaams."

"Wanneer ik iets zeg dat in tegenspraak is met het boek van Allah de Verhevene of met wat verteld is door de boodschapper van Allah (salla Allah 'alayhi wa salaam), negeer dan mijn uitspraak."

Bron: al-Foelaani in Ieqaadh al Himam (p.50)


2) Imaam Malik (Rahimuhu Allah) heeft gezegd:

"Voorzeker, ik ben slechts een sterveling: Ik maak (soms) fouten en ik ben (soms) juist. Kijk daarom naar mijn meningen: accepteer alles wat overeenkomt met het Boek en de Soennah; en negeer al het geen dat niet overeenkomt met het Boek en de Soennah."

Bron: Ibn 'Abdoel Barr in Djaami' Bayaan al- Ilm (2/32), ibn Hazm, citerend van voorgenoemde in Oesoel al-Ahkaam (6/149) & evenzo al-Foelaani (p.72)

Ibn Wahb heeft gezegd: "Ik hoorde dat er aan Malik werd gevraagd over het reinigen tussen de tenen tijdens woedoe. Hij zei: 'De mensen hoeven dit niet te doen.' Ik benaderde hem niet totdat de menigte minder was geworden, en zei toen tegen hem, 'Wij kennen daar een Soennah over.' Hij zei, 'Hoe luidt die?' Ik zei, 'Laith ibn Sa'd, Ibn Lahie'ah en 'Amr ibn al-Haarith hebben aan ons overgeleverd van Yazied ibn 'Amr al-Ma'aafiri van Aboe 'Abdoe-Rahman al-Hoeboeli van Moestawrid ibn Shadaad al- Qoeraishi die zei, 'Ik zag de boodschapper van Allah (salla Allah 'alayhi wa salaam) tussen zijn tenen wrijven met zijn kleine vinger.' Hij zei, 'Deze hadieth is zuiver (sahieh); ik had er nog nooit van gehoord tot heden.' Naderhand hoorde ik dat hij werd gevraagd over hetzelfde onderwerp, waarop hij beval om je te reinigen tussen de tenen.

*(hij verklaarde de hadieth zuiver doormiddel van de Isnad/overleveringsketen)

Bron: uit de introductie van al-djarh wat Ta'diel van ib Abi Haatim pp. 31-2.


3) Imaam Shaafi'i (Rahimuhu Allah) heeft gezegd:

"De Soennah's van de boodschapper van Allah (salla Allah 'alayhi wa salaam) bereiken ons allemaal, maar ontsnappen ons net zo goed. Dus altijd als ik mijn mening uitspreek, of een principe formuleer: mocht er op gezag van de boodschapper van Allah (salla Allah 'alayhi wa salaam) iets zijn dat tegen mijn mening ingaat, dan is de correcte mening die van de Boodschapper van Allah (salla Allah 'alayhi wa salaam) en wordt het ook mijn mening."

Bron: Overgeleverd door Haakim met een ononderbroken sanad (overleveringsketen) tot aan Shaafi'i, zoals in Taariech Dimashq van Ibn 'Asaakir (15/1/3), I'laam al-Moeqi'ien (2/363, 364) & Eeqaz (p.100)


Wat betreft imaam Shaafi'i, van hem zijn de meeste en mooiste citaten, (en zijn volgelingen waren het beste in het navolgen ervan.)

Bron: Ibn Hazm zegt in Oesoel al-Ahkaam (6/118)


4) Imaam Ahmed (Rahimuhu Allah):

was de belangrijkste van de imaams in het verzamelen van de Soennah en het er zich aan houden, zo sterk zelfs dat hij het zelfs "afkeurde dat een boek dat bestond uit gevolgtrekkingen en meningen werd geschreven."

Bron: Ibn al Djawzi in al-Manaaqib (p.192)


Daarom heeft hij (imaam Ahmed) gezegd:

"Volgt mijn mening niet, noch die van Maalik, Shaafi'i, Azwaa'i of Thawri, maar neem vanwaar zij namen."

Bron: Foelaani (p.113) & ibn al-Qayyim in I'laam (2/302)


In een overlevering zegt hij: "Doe je dien niet na van 1 van hen, maar van alles wat van de Profeet (salla Allah 'alayhi wa salaam) en zijn metgezellen komt; vervolgens komen hun opvolgers, waartussen men kan kiezen."
Eens zei hij: "Navolgen betekent dat men datgene volgt wat van de Profeet (salla Allah 'alayhi wa salaam) en zijn metgezellen komt; na de opvolgers heeft men een keuze."

Bron: Aboe Daawoed in Masaa'il van imaam Ahmad (p.276-7)


Dit was een korte introductie van de uitspraken van de 4 imaams. Neem dus van hetgeen wat het meest overeenkomt met de uitspraken van de Profeet (salla Allah 'alayhi wa salaam). El Ghair insha'Allaah!
_________________
''..En vreest een Dag waarop de ene ziel niets voor de andere ziel kan doen en er geen losprijs van haar aanvaard zal worden, geen voorspraak zal haar baten. En zij zullen niet geholpen worden.'' (2:123)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    ah-lu-sunnah // Aqieda Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 
Powered by phpBB and Andrew Charron
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum