ah-lu-sunnah waldjamaa3a met de begrip van de selefoes saalih
Hoe bidt iemand die ziek is?

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    ah-lu-sunnah // Fiqh
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Oum 'Abdul-Qadir
Modertor


Geregistreerd op: 15 Mei 2008
Berichten: 58

BerichtGeplaatst: 15-05-2008 23:00:32    Onderwerp: Hoe bidt iemand die ziek is? Reageren met citaat
Hoe bidt iemand die ziek is?

Geschreven door Shaych Mohammed bin Saalih Al-‘Othaymien
Wednesday 18 July 2007
Ten eerste: Het is verplicht voor degene die ziek is om de verplichte gebeden staand te bidden zelfs wanneer hij dit enigszins buigend moet doen, of tegen een muur moet leunen of een stok ter ondersteuning moet gebruiken.

Ten tweede: Als hij (de zieke) niet in staat is om te staan, dan bidt hij zittend, en hetgeen wat beter is, is dat hij met gekruiste benen bid op de plek van qiyaam (staan) en roekoe’ (buiging).

Ten derde: Als hij niet in staat is om zittend te bidden, dan bidt hij liggend op zijn zij en met het aangezicht richting de qiblah (richting Mekka), en op de rechte zijde te liggen is beter. Als het niet mogelijk is om richting de qiblah te bidden, dan bidt hij in de richting waar zijn gezicht naar staat, zijn gebed is dan correct en hij hoeft het niet over te doen.

Ten vierde: Als het niet mogelijk voor hem is om op zijn zij te bidden, dan moet hij (op zijn rug) met de (onderkant van zijn) voeten in de richting van de qiblah bidden. En hetgeen wat beter is, is dat hij probeert zijn hoofd een beetje op te tillen om het richting de qiblah te wenden. En als hij niet in staat is om dusdanig te bidden dat zijn voeten richting de qiblah wijzen, dan moeten hij bidden zoals hij ligt en zijn gebed hoeft niet over gedaan te worden.

Ten vijfde: Het is verplicht voor de zieke om roekoe’ (buiging) en soedjoed (nederwerping) te verrichten in het gebed. Als hij hier niet toe in staat is dan behoort hij de handeling te seinen door z'n hoofd te bewegen, en hij behoort (zijn hoofd) lager te plaatsen voor de soedjoed als dat hij zou doen voor de roekoe’, en als hij in staat is om soedjoed te verrichten dan is het voldoende voor hem om de roekoe’ te verrichten en de soedjoed te seinen (door het hoofd te bewegen). En als hij in staat is om de soedjoed te verrichten, maar niet in staat is om de roekoe’ te verrichten, dan moeten hij de soedjoed verrichten en de roekoe’ seinen (door het hoofd te bewegen).

Ten zesde: Als hij niet in staat is om met het hoofd te seinen wanneer hij soedjoed en roekoe’ verricht, dan moeten hij seinen met z'n ogen, dus hij moet hen een klein beetje sluiten voor roekoe’ en hen wat verder sluiten voor de soedjoed.

Wat betreft het met de vinger wijzen zoals gedaan wordt door sommige zieke mensen, dit is incorrect en ik ken daar geen enkele oorsprong voor in de Qor’aan, Soennah en de uitspraken van de geleerden.

Ten zevende: Als hij niet in staat is om met zijn hoofd of z'n ogen te seinen, dan moeten hij met z'n hart bidden, dus hij moet takbier (“Allaahoe Akhbar” zeggen) maken en (de nodige Soerah’s van de Qor’aan) lezen, en de intentie maken voor roekoe’, soedjoed, staan en zitten met het hart, “…en voorwaar ieder mens zal alleen dat krijgen wat met zijn intentie (bedoeling) samenhangt…”

Ten achtste: Het is verplicht voor de zieke om het gebed te verrichten op de rechtmatige tijd, en alles te vervullen van hetgeen waar hij toe in staat is. Als het moeilijk is om iedere gebed op zijn rechtmatige tijd te bidden, dan kan hij dhohr en ‘asr samenvoegen en ‘ishaa met maghrib, oftewel djamoe’at-taqdiem (wat betekent:) het verrichten van ‘asr op de tijd van dhohr, en ‘ishaa op de tijd van maghrib of djamoe’ at-ta’khier (wat betekent:) het uitstellen van het dhohr gebed tot de tijd van ‘asr, en maghrib tot ‘ishaa, afhankelijk van wat makkelijker is voor hem.

Wat betreft het Fadjr gebed kan daarentegen niet samengevoegd worden met hetgeen ervoor of erna komt.

Ten negende: Als de zieke een reiziger is en behandeld wordt in ander dan zijn land, dan verkort hij de gebeden die vier rak’aat (gebedseenheden) zijn en, dus worden dhohr, ‘asr en ‘ishaa als twee rak’aat gebeden totdat zij terug zijn gekeerd naar hun eigen land, ondanks of hun reis nu een lange of korte periode duurt.

Bron: Fataawa Arkaanoel Islaam (blz. 378)
_________________
''..En vreest een Dag waarop de ene ziel niets voor de andere ziel kan doen en er geen losprijs van haar aanvaard zal worden, geen voorspraak zal haar baten. En zij zullen niet geholpen worden.'' (2:123)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    ah-lu-sunnah // Fiqh Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 
Powered by phpBB and Andrew Charron
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum