ah-lu-sunnah waldjamaa3a met de begrip van de selefoes saalih
Ghibah (roddel)

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    ah-lu-sunnah // Aqieda
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Oum 'Abdul-Qadir
Modertor


Geregistreerd op: 15 Mei 2008
Berichten: 58

BerichtGeplaatst: 15-05-2008 23:10:52    Onderwerp: Ghibah (roddel) Reageren met citaat
Enkele motieven voor Ghibah (roddel) en het Islaamitische antwoord erop

Je hart luchten van iets - vooral in geval van afkeer voor iemand

Een persoon kan iets doen om een ander boos te maken, en wanneer dan de getroffen persoon hier boos om wordt zal hij zijn hart luchten bij een vriend om van de boosheid af te komen. Om dit te voorkomen, zouden we de woorden van Allah Soebhanahoe wa Ta'ala moeten herinneren:

( En haast jullie naar de Vergeving van jullie Heer en naar Paradijs, dat net zo wijd is als de hemelen en de aarde, voorbereid voor al-Moetaqqoen. * Degenen die uitgeven in voorspoed en in tegenspoed, en die de woede onderdrukken en vergevers van de mensen zijn. Want Allah houdt van de al-Moehsinoen. )

[Soerah Aal-'Imraan 3:133-134]

En de hadieth van de Profeet sallallahoe 'alayhi wa sallam:

"Wie zijn woede beheerst, terwijl hij in staat is ernaar te handelen, Allah zal hem op de Dag des Oordeels ten aanzien van alle mensen naar voren roepen en hem uitnodigen te kiezen wie hij wil van al-Hoer al-'Ayn."

[Soenan Aboe Dawoed]

Degene die roddelt om zijn hart te luchten van iets, wordt niet beschouwd als iemand die zijn woede heeft beheerst.

Aansluiten bij een groep vrienden

Als een groep zich bezighoudt met het bespreken van de eer van de mensen, kan een persoon denken dat wanneer hij er iets van zegt, zij hem zullen hem niet mogen en buitensluiten. Dus hij sluit zich bij hen aan, en veronderstelt dat het de manier is om goed gezelschap te zijn.

Maar we moeten ons de woorden van de Boodschapper van Allah sallallahoe 'alayhi wa sallam herinneren:

"Wie de goedkeuring van de mensen zoekt door de Woede Allah te veroorzaken, Allah zal hem overlaten aan de mensen."

[Takhridj al-Tahawiyyah]

De eigen status proberen te verhogen, door anderen te vernederen

In dit geval zou een persoon kunnen zeggen: "Die en die is onwetend, hij is niet slim..." etc. Hiermee tracht hij te bewijzen dat hij beter is en dat hij meer weet.

We zouden ons moeten herinneren dat hetgeen dat bij Allah Soebhanahoe wa Ta'ala is beter en eeuwig is, en dat deze wereld niet eens de vleugel van een mug waard is bij Allah. Deze persoon zou wel beter kunnen zijn dan jou bij Allah Soebhanahoe wa Ta'ala, zoals in de hadieth:

"Misschien zou deze slordige man, die de deuren gesloten krijgt in zijn gezicht, als hij een eed zou zweren aan Allah en Hem iets zou vragen, Allah zou het hem geven!"

[Moeslim]

Geintjes en grapjes maken

Een persoon kan een ander op zo'n manier noemen, dat de mensen gaan lachen - en sommige mensen verdienen zelfs hun geld op deze manier.

Maar we moeten ons de woorden van de Profeet sallallahoe 'alayhi wa sallam herinneren:

"Wee aan hem die leugens vertelt om de mensen te laten lachen - wee aan hem, wee aan hem."

[Ghayah al-Maram]

Jaloezie

Het zou het geval kunnen zijn, dat een persoon in een bijeenkomst wordt geprezen, waar de mensen hem mogen, en dat een jaloers persoon dit hoort. De jaloerse beledigt dan de andere (die werd geprezen), zodat de laatste de status die hij hiervoor genoot.

De jaloerse persoon zou zich moeten herinneren dat, vanwege zijn jaloezie en beledigingen, de persoon die het doel is van zijn afgunst boven zal zijn, niet alleen in deze wereld, maar ook opde Dag van de Opstanding.

Als een persoon ervan is beschuldigd iets te doen

Hij zal de naam noemen van degene die het werkelijk deed, om zijn eigen naam te zuiveren, denkend dat dit de beste manier is. Of anders zou hij iemand anders noemen die deelnam aan de daad, hopend zichzelf zodoende te verontschuldigen door te zeggen: "die en die deed het, en die en die deed het ook."

De persoon heeft het recht om zijn onschuld te verdedigen, maar hij heeft niet het recht om degene die het deed te noemen, of anderen die eraan deelnamen.

Woede omwille van Allah Soebhanahoe wa Ta'ala

Een persoon kan boos worden vanwege een zonde die door een ander wordt begaan, dus praat hij erover. Zijn woede tonend, en de naam van de betreffende persoon noemend, terwijl hij de naam van die persoon had moeten verhullen, en hem niet op deze manier had mogen noemen.

Iemand kan medelijden met zijn broeder hebben omdat hij een moeilijke periode beleeft

Dus noemt hij hem bij naam, zeggend "arme die en die, hij gaat werkelijk door een moeilijke periode." Hij mag dan oprecht zijn in wat hij zegt, maar het is onjuist van hem dat hij de naam van de persoon waarover hij het heeft noemt.

In dit geval zouden we ons de woorden van Allah Soebhanahoe wa Ta'ala moeten herinneren:

( Wie goeds deed ter grootte van een atoom zal het zien. * En wie iets kwaads deed ter grootte van een atoom, zal het zien. )

[Soerah az-Zalzalah 99:7-8]

Hoeveel kwaads veroorzaakt het geroddel de Moslims! Een goede intentie legitimeert een kwade daad niet, zoals we hierboven hebben uitgelegd. Een persoon zal worden beloond voor zijn intentie, maar hij wordt beschouwd als een zondaar vanwege zijn daad.

Een persoon die te veel tijd heeft en zich verveeld voelt, kan misschien niets beters vinden om zijn tijd mee te bezigen dan het spreken over mensen en hun fouten, en het noemen van dingen waaraan zij een hekel hebben

Om dit te bestrijden zouden we onze vrije tijd moeten vullen met waardevolle activiteiten en aanbidding, en het nastreven van kennis; we zouden ons de woorden van de Profeet sallallahoe 'alayhi wa sallam moeten herinneren:

"De zoon van Adam zal geen verlof krijgen van zijn Heer op de Dag van Opstanding, totdat hij is ondervraagd over vijf dingen: zijn leven en hoe hij het doorbracht; zijn jeugd en hoe hij er gebruik van maakte; zijn rijkdom en hoe hij die verdiende; en waaraan hij die besteedde; en wat hij deed met de kennis die hij opdeed."

[Sahieh Soenan at-Tirmidhie]

Een man probeert dichter bij zijn leidinggevenden te komen door zijn collegae te bekritiseren, met als doel promotie of hen goed over hem te laten denken

De Moslim zou de Aayaat en de ahaadieth die spreken over Rizq, en dat geen kwaad of voordeel hem kan toekomen behalve met de toestemming van Allah Soebhanahoe wa Ta'ala. Geloof in al-Qadr is de basis van het bestrijden van dit probleem.

Daarom zou ik zulke mensen willen herinneren aan de hadieth van de Boodschapper van Allah sallallahoe 'alayhi wa sallam:

"Wie de goedkeuring van de mensen zoekt door de Woede Allah te veroorzaken, Allah zal hem overlaten aan de mensen."

[Takhridj al-Tahawiyyah]

Verwaandheid en gebrek aan bewustzijn van iemands fouten

Het antwoord hierop is het tegengestelde ervan: een persoon zou moeten denken over zijn iegen fouten, moeten proberen die recht te zetten, en zich moeten schamen om een ander te bekritiseren terwijl hij zelf fouten heeft.

De Boodschapper van Allah verwierp verwaandheid en zei:

"Als jullie niet zouden zondigen, zou ik iets nog slechter voor jullie vrezen: verwaandheid, verwaandheid!"

[Moesnad ash-Shihab]
_________________
''..En vreest een Dag waarop de ene ziel niets voor de andere ziel kan doen en er geen losprijs van haar aanvaard zal worden, geen voorspraak zal haar baten. En zij zullen niet geholpen worden.'' (2:123)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    ah-lu-sunnah // Aqieda Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 
Powered by phpBB and Andrew Charron
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum