ah-lu-sunnah waldjamaa3a met de begrip van de selefoes saalih
De tekenen van een ziek hart en een gezond hart

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    ah-lu-sunnah // Aqieda
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Oum 'Abdul-Qadir
Modertor


Geregistreerd op: 15 Mei 2008
Berichten: 58

BerichtGeplaatst: 15-05-2008 23:11:49    Onderwerp: De tekenen van een ziek hart en een gezond hart Reageren met citaat
De tekenen van een ziek hart en een gezond hart

Elke ledemaat is geschapen voor een specifieke daad. De volmaaktheid van dit ledemaat bevindt zich in het kunnen verrichten van de daad waarvoor het geschapen is en de ziekte ervan bevindt zich in het niet kunnen verrichten van deze daad of dat men deze wel kan verrichten maar niet op de normale manier. De ziekte van de hand is dat het niet kan voelen, de ziekte van het oog is dat het niet kan zien, de ziekte van de tong is dat men er geen zaken mee kan uitspreken, de ziekte van het hele lichaam is dat het niet normaal beweegt of dat haar beweging afzwakt en de ziekte van het hart is dat het niet hetgeen bezit waarvoor het geschapen is zoals het kennen van Allah, het Hem liefhebben, het verlangen naar Hem, het zich terugkeren naar Hem, het berouw tonen tot Allah en de voorrang geven aan dit alles boven elke lust.

Zou de dienaar alles kennen behalve zijn Heer, dan is het alsof hij niets kent. En zou de dienaar alle wereldse zaken en lusten bereiken, als hij de liefde voor Allah en het verlangen naar Hem niet bereikt, dan is het alsof hij geen enkele lust of plezier heeft bereikt. Het is zelfs zo dat wanneer het hart deze zaken ( zoals de liefde voor Allah, het verlangen naar Hem,…) niet bezit, dan zullen deze wereldse zaken en lusten zeker veranderen in een straf en zal hij lijden door hetgeen waarmee hij eerst plezier had. Dit vanuit 2 opzichten:
1) vanwege dat de zaken, die voor zijn genot zorgden, voorbij zijn en er iets is dat ervoor zorgt dat hij niet meer kan genieten van die zaken, terwijl dat zijn ziel deze zaken heel graag heeft
2) dat hetgeen dat beter is voor hem en meer van nut is voor hem (zoals de liefde voor Allah, het verlangen naar Hem,…), hem voorbij is gegaan en hij dit niet heeft bereikt.
Op deze manier is de geliefde bereikte zaak hem voorbij gegaan en de belangrijkste geliefde heeft hij niet bereikt.

En iedereen die Allah kent, zal zeker van Hem houden, de aanbidding zuiver voor Hem maken en zal aan geen enkele geliefde zaak voorrang geven boven Allah. Degene, die toch voorrang geeft aan iets anders dan Allah, zijn hart is ziek.

Het kan zijn dat het hart erg ziek is, maar dat de gezel van dit hart dit niet merkt, omdat hij zich niet bezighoudt met het kennen van de gezondheid van zijn hart en de middelen die daarvoor zorgen. Het kan zelfs zijn dat het hart sterft en dat haar gezel dit niet merkt. De kenmerken hiervan zijn dat hij niet lijdt onder de vieze wonden, zijn onwetendheid over de waarheid en zijn valse overtuigingen. Want wanneer er leven in het hart is, dan zal het lijden als er iets slecht op afkomt en zal het lijden vanwege haar onwetendheid over de waarheid, naargelang de mate van het leven dat er in het hart zit.

En het kan zijn dat de persoon de ziekte van zijn hart beseft, maar dat hij het moeilijk heeft om de bitterheid van het geneesmiddel te dragen en het geduld hebben in het innemen ervan, waardoor hij voorrang zal geven aan de pijn dan aan het innemen van het geneesmiddel. En zijn genezing bevindt zich in het tegenstrijdig zijn aan zijn echo. En dit is de moeilijkste zaak voor de persoon, maar er is niets dat hem meer van nut is.

Soms verplicht de persoon zichzelf om geduldig te zijn, maar daarna zwakt zijn motivatie af en blijft deze niet bij hem, omwille van zijn zwakte in kennis, inzicht en geduld. Deze situatie is vergelijkbaar met een persoon die een angstaanjagende weg, die lijdt tot het toppunt van veiligheid, binnengaat. De persoon weet dat als hij geduldig zal zijn, de angst voorbij zal gaan en dat hij na het einde van de weg de veiligheid zal bereiken. Deze persoon heeft een sterk geduld nodig en een zekerheid over hetgeen waartoe de weg leidt. Wanneer het geduld en de zekerheid van deze persoon afzwakken, zal hij terugkeren en zal hij de moeilijk van het bewandelen van deze weg niet dragen. Vooral als hij geen gezelschap heeft en hij zich eenzaam voelt doordat hij alleen is en hij zal zeggen: “ Waar zijn de mensen naar toe, want zij zijn een voorbeeld voor mij?”.

En dit is de situatie van de meeste onder de schepping en dit is wat hen heeft vernietigd. Maar de oprechte, die kennis en inzicht heeft, wordt niet eenzaam wanneer hij weinig of geen gezelschap heeft en zijn hart de gezelschap van de eerste generatie, die begunstigd werden door Allah, beseft ( zie soerat annisaa, vers 69 voor te weten wie de mensen zijn die begunstigd werden door Allah ). Dus het feit dat de dienaar alleen een bepaalde weg bewandelt, duidt op zijn oprechtheid in het bewandelen van deze weg.

En Ishaaq ibn Raahawayh werd gevraagd over een bepaalde zaak, waarop hij antwoordde. Er werd hem gezegd dat zijn broeder Ahmad ibn Hanbal hetzelfde zegt over die zaak. Toen zei Ishaaq dat hij dacht dat er niemand met hem akkoord zal gaan in die zaak. En Ishaaq voelde zich niet eenzaam, nadat het juiste hem duidelijk werd.

En het hart ziet de waarheid zoals het oog de zon ziet. En wanneer iemand de zon ziet, dan heeft hij niemand nodig die met hem akkoord gaat dat de zon is opgekomen en die met hem gaat getuigen ( zodat hij werkelijk ervan overtuigd zal zijn dat de zon is opgekomen).

En hoe prachtig zijn de woorden van aboe Mohammad ‘AbderRahmaan ibn Isma’iel – die gekend staat als abie shaama- in zijn boek “Albaa’ith ‘ala inkaar albida’ wal7awaadith”:
“En waar er staat dat men zich moet houden aan de groep, dan wordt daarmee bedoelt dat men zich moet houden aan de waarheid en men deze moet volgen, zelfs al houden er weinigen zich vast aan deze waarheid. Want de waarheid is hetgeen waarop de eerste groep was vanaf de profeet salla Allaahoe ‘alaihi wassallam en zijn metgezellen, en er wordt niet gekeken naar het grote aantal van de gezellen van valsheid die na hen ( dus de profeet salla Allaahoe ‘alaihi wassallam en zijn metgezellen) zijn gekomen.”
(Dit is enkel een betekenis van zijn woorden en geen letterlijke vertaling)

(Zie voor meer het boek van ibnoe alqayyim “Igaathatoe allahfaan fie masaayidi ashaytaan” met tagriedj van Imaam Alalbanie en ta7qieq van ‘Alie Hassan Alhalabie, volume 1, vanaf pagina 139. Tenslotte wil ik erbij vermelden dat dit geen vertaling is, maar een weergave van hetgeen ik heb begrepen uit de woorden van ibnoe Alqayyim)
_________________
''..En vreest een Dag waarop de ene ziel niets voor de andere ziel kan doen en er geen losprijs van haar aanvaard zal worden, geen voorspraak zal haar baten. En zij zullen niet geholpen worden.'' (2:123)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    ah-lu-sunnah // Aqieda Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 
Powered by phpBB and Andrew Charron
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum